Fysioterapeut Tiina har en fyra kilometer lång arbetsresa och cyklar till jobbet året runt.

Jag har en bil, men jag föredrar att cykla. Om det är dåligt väder på vintern kan jag gå till fots i stället för att cykla till arbetet. Jag brukar också cykla för att göra små inköp. Även till gymmet kommer jag lättast med cykel, berättar Tiina.

Tiina kombinerar cykling med kollektivtrafik.

Jag cyklar hemifrån med min cykel till köpcentret Iso Omena, stiger på metron i Mattby och promenerar i Helsingfors. Jag tycker inte om att cykla i centrum utan föredrar att cykla på cykelvägar, säger Tiina.

Tiina säger att det som motiverar henne mest är att hon mår bra och känner sig piggare av den friska luften.

Jag arbetar inomhus och därför vill jag röra mig ute i den friska luften. Jag känner mig mycket piggare efter en cykeltur än efter en biltur. Den pigga känslan är fantastisk även om det är minusgrader eller om det regnar. Dessutom känner jag mig lugnare i sinnet då jag inte behöver sitta i trafikstockningar utan kan fritt susa fram till jobbet längs strandrutter. Det är bra för mitt psyke, säger Tiina skrattande.

Tiina tycker att det bästa sättet att börja cykla eller promenera är att först prova och att sedan ha lätta mål.

Mitt tips för nybörjare: prova åtminstone! Ha som mål att cykla eller promenera i bara en vecka. Då kommer du troligen att få positiva erfarenheter och märka skillnaden mellan att sitta inomhus och att ta en nypa frisk luft. Våren och sommaren är speciellt bra tidpunkter att prova på att promenera eller cykla!, säger Tiina uppmuntrande.