Fysioterapeutti Tiina pyöräilee ympäri vuoden neljän kilometrin työmatkansa.

Minulla on auto, mutta kuljen mieluummin pyörällä. Pyöräilyn kannalta huonoilla talvikeleillä saatan kävellä töihin. Työmatkojen lisäksi teen pyörällä myös pienet kauppaostokset. Kuntosalillekin pääse parhaiten pyörällä, Tiina kertoo.

Tiina yhdistelee pyöräilyä ja julkisilla kulkemista.

Poljen kotoa omalla pyörällä Iso-Omenan kauppakeskukseen, hyppään siitä metroon ja Helsingin päässä liikun kävellen. En tykkää pyöräillä keskustassa, poljen mieluummin pyöräteillä, Tiina sanoo.

Pyöräilyssä Tiinaa motivoi parhaiten raittiin ilman tuoma virkeä ja hyvä olo.

Olen sisätyössä, joten haluan liikkua raittiissa ilmassa. Olo on paljon virkeämpi pyöräilylenkin kuin automatkan jälkeen. Vaikka on pakkasta tai sataa vettä, pirteä fiilis palkitsee. Lisäksi hermo lepää, kun ei tarvitse istua autoruuhkissa, vaan voi viilettää vapaasti rantareittiä töihin. Se on hyväksi omalle mielenterveydelle, Tiina naurahtaa.

Tiinan mielestä aloittamiseen auttaa parhaiten ensin kokeilu ja sitten pieni tavoitteellisuus.

Vinkkini aloittelijalle on: kokeile edes! Ota tavoitteeksi vaikka vain yksi viikko. Pyöräile tai kävele viikon ajan, saat todennäköisesti positiivisia kokemuksia ja huomaat eron sisätiloissa istumisen ja happihypyn välillä. Kevät ja kesä ovat erityisen hyviä ajankohtia aloittaa kokeilu! Tiina kannustaa.