Kävely ja pyöräily ovat puhtaimpia tapoja kiertää kaupunkia, ja molemmilla voi olla valtavia etuja terveydelle, kasvihuonekaasupäästöille, ilmanlaadulle, liikenneturvallisuudelle ja tasa-arvolle. Niin erilaiset kaupungit kuin Bogota, Kööpenhamina, Montreal ja Barcelona ovat edelläkävijöitä kannustamassa kävelyä ja pyöräilyä – ja Sevillan kaltaisten kaupunkien kokemukset osoittavat, että tämä muutos voi olla nopea.

Jotta kävely ja pyöräily olisivat houkuttelevia vaihtoehtoja, kaupunkien on keskityttävä pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden turvallisuuteen, mukavuuteen, kulttuuriin ja mukavuuteen. Tämä on teknisesti suhteellisen suoraviivaista, mutta se voi olla poliittisesti haastavaa johtuen ryhmien vastustuksesta, joihin odotetaan vaikuttavan kielteisesti.

Tässä on kaupunkien tarvitsema kävely- ja pyöräilyinfrastruktuuri; politiikat, ohjelmat ja julkiset viestit, jotka kannustavat ihmisiä käyttämään niitä; ja johtavien kaupunkien opetuksia siitä, miten se toimisi kaikille.

Varmista mandaatti kävelyn ja pyöräilyn käyttöön – ja toimi nopeasti saadaksesi palkkiot yhdellä poliittisella termillä

Äänestää yleisöä. Harkitse yleisön kyselyä siitä, olisiko investointi kävely- ja pyöräilyinfrastruktuuriin kaupungin hyväksi. Vastaus on yleisesti kyllä, ja sillä on vahva toimeksianto välittömiin toimiin.

Kohtaa vastustusta. Tieliikenteen luopuminen kävelyn ja pyöräilyn hyväksi herättää yleensä jonkin verran vastustusta auto- ja taksinkuljettajilta, kaupan menetyksestä ja kuljetusajoneuvoista huolestuneilta yrityksiltä. Positiivinen kysely auttaa osoittamaan enemmistön tuen äänellisen vastustuksen edessä.

Liiku nopeasti. Vastustaminen vähenee yleensä huomattavasti, kun infrastruktuuri otetaan käyttöön ja ihmiset käyttävät sitä. Se voi myös kerätä tukea seuraavaan kaupunkivaalikampanjaan.

Pyri rakentamaan verkko, mutta aloita tarvittaessa pienemmällä pilotilla. Taktisen urbanismin tai pop-up-urbanismin lähestymistavat (jotka tekevät väliaikaisia ​​ja edullisia muutoksia) tarjoavat halvan tavan kokeilla innovatiivisia ideoita, tarkentaa niitä ja toteuttaa niitä laajemmin. Kolmen kuukauden Connect the Crescent -hanke New Orleansissa, Yhdysvalloissa, on hyvä esimerkki tällaisesta pop-up-lähestymistavasta, jota sovelletaan kävelyyn ja pyöräilyyn.1

Kansalaisten äänestys Sevillassa, Espanjassa2

Kun Sevillan pormestari kysyi asukkailta vuonna 2006, hyötyisikö pyöräilyinfrastruktuuri kaupungista, 90% vastaajista oli samaa mieltä. Sitten Sevilla rakensi 80 km erillisten polkupyöräverkkojen verkon vain 18 kuukaudessa, enimmäkseen korvaamalla 5000 kadun pysäköintipaikkaa. Ratkaisevasti tämä tehtiin yhden pormestarin poliittisen toimikauden aikana. Pyöräverkko oli heti suosittu. Polkupyörällä päivässä tehtyjen matkojen määrä kasvoi yli yksitoista kertaa muutamassa vuodessa. Kaupunki on nyt yksi Euroopan parhaista pyöräilijöistä.

Keskity siihen, mitä kaupunki voi saavuttaa, ja ole joustava yksityiskohtien suhteen

Positiivinen viestintä on kriittinen enemmistön tuen saamiseksi. Mainosta kaupungin – etenkin kävelijöiden ja pyöräilijöiden – voittoa sen sijaan, että auton käyttäjät menettävät. Esimerkiksi sen sijaan, että puhuttaisiin katujen sulkemisesta autoille ja pysäköintipaikkojen poistamisesta, käytä positiivista kieltä, joka keskittyy siihen, miten tämä tekee paikallisesta alueesta paremman avaamalla katuja ihmisille, puhdistamalla ilmaa ja torjumalla ruuhkia.

Leave a Reply

Your email address will not be published.